پاورپوینت کامل كارگاه برنامه ريزی و تدوين طرح درس
فرمت : pptx
قابل ویرایش
تعداد اسلاید : 92 صفحه
قسمتی از متن پاورپوینت :
كارگاه برنامه ریزی و تدوین طرح درس هدف كلی كارگاه : فراهم آوردن زمینه ی لازم برای
(( خود ارزشیابی )) و (( خود بهسازی ))
مهارت تدوین طرح درس شركت كنندگان از طریق : الف ) تبادل تجربه
ب ) آگاهی از برخی رهنمودهای علمی در این زمینه
و در نتیجه : توسعه ی شناخت و ادراك شركت كنندگان نسبت به تدوین طرح درس اهداف ویژه : پاسخگویی به سوالات زیر تدریس برای چه ؟
به چه كسانی تدریس می كند ؟
كجا تدریس می كند ؟
چه چیزی تدریس می كند ؟
چگونه تدریس می كند ؟
با چه چیزهایی تدریس می كند ؟
چه چیزهایی را و چگونه ارزشیابی می كند ؟ مفاهیم برنامه درسی ، آموزش ، تدریس و یادگیری و هم پوشی آن ها برنامه ی درسی :
به محتوای رسمی و غیر رسمی ، فرایند محتوا ، آموزش های آشكار و پنهان اطلاق می گردد ، كه به وسیله ی آن ها فراگیر، تحت هدایت موسسه ی آموزشی ، دانش لازم را به دست می آورد ، مهارت ها را كسب می كند و گرایش ها ، قدر شناسی و ارزشها را در خود تغییر می دهد . آموزشی :
جریان واقعی اشتغال فراگیران با اشخاص و اشیاء دیگر در تربیت زمانی و مكانی خاص . تدریس :
عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل استاد درس و فراگیر ، بر اساس طراحی منظم و هدف دار استاد برای ایجاد تغییر در رفتار فراگیر . این تعریف دو ویژگی خاص برای تدریس مشخص می كند .
1- وجود تعامل یا رابطه متقابل بین معلم و فراگیر
2- هدف دار بودن فعالیت های معلم یادگیری :
عبارت است از فرایند تغییرات نسبتاًُ پایدار در رفتار بالقوه فرد بر اثر تجربه . curriculum Teaching Learning Instruction تعریف طرح درسی : عبارت است از برنامه ریزی و سازمان دادن به مجموعه فعالیت هایی كه مدرس در رابطه با هدف های آموزشی ، محتوای درسی و توانایی های فراگیران برای یك زمان مشخص تدوین می كند . انواع طرح درس : روزانه
ماهانه
ترمی
سالانه طرح درس روزانه : الف ) مرحله ی طراحی (( فعالیت های قبل از تدریس )) موضوع درس
هدف كلی درس
اهداف جزئی درس
اهداف رفتاری درس
روش و فنون تدریس و وسایل كمك آموزشی ب ) مرحله ی اجرا (( فعالیت های ضمن تدریس )) ارزش یابی تشخیصی و آزمون ورودی
ارائه ی درس : - ایجاد انگیزه ( آمادگی مدرس و فراگیر)
- تدریس هدف های رفتاری ( از ساده به مشكل ) ج ) ارزشیابی : 1- ارزشیابی از جریان تدریس
2- تعیین تكلیف تعریف هدف و نقش هدف در برنامه ی درسی و طرح درس هدف :
آن حقیقت مورد نظر است كه آگاهی و اشتیاق دستیابی به آن ، محرك انسان به سوی حركت ها وافعالی است كه آن حقیقت را قابل وصول می كند .
هدف :
به جریان آموزش جهت می دهد.
در افراد ایجاد انگیزه می كند.
معیاری برای فرایند آموزش و تدریس است.
معیاری است بر انتخاب و سازماندهی محتوا
معیاری است برای انتخاب و سازماندهی تجارب یادگیری هدف ها باید :
با توجه به جریان رشد افراد تنظیم شود.
با آرمان های اجتماعی هماهنگ باشد.
با یك دیگر سازگار باشند.
قابلیت اجرا داشته باشند.
جامع باشند.
قابل فهم و قابل قبول دست اندر كاران تعلیم و تربیت باشند.
قابلیت انعطاف داشته باشند. منابع تعیین اهداف اهداف كلی انتخاب و یا تدوین اهداف كلی به مشخص كردن محدوده ی محتوای مورد بحث كمك می كند و چون با وجود اهداف كلی استاد می توان برای تدریس هر جلسه از درس خود محدوده ی خاصی را در نظر داشته باشد . بنابراین خود به خود محتوی به طور صحیحی از ساده به پیچیده مطرح شده و در هر جلسه استاد به قسمتی خاص از آن پرداخته و از تداخل مطالب با یك دیگر جلوگیری می كند.
با توجه به دلایل وجود اهداف كلی :
هر هدف كلی بایستی یك حالت كلی مبهم و گنگ را دارا باشد.
بایستی پس از حصول چند هدف جزئی مورد دستیابی قرار گیرد.
مثال : هدف كلی : آشنا كردن استادان با طراحی منظم آموزشی . اهداف جزئی تقسیم اهداف كلی به اجزاء كوچك تر و خرد تر را هداف جزئی می نامند.
.......
tarhdars_1519312530_5164_1635_1823.zip0.00 MB |