مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های ارتباطی
فرمت : word
تعداد صفحات : 16
دارای تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور (ادبیات پیشین)
بخشی از متن :
مهارت های ارتباطی :
ارتباطــات موثر بين اجزاي گوناگون يك سازمان از عناصر كليدي موفقيت مديران است. بارنارد مي گويد فراهم آوردن يك سيستم ارتباطي ، يكي از سه وظيفه اصلي اجرايي مهم براي بقاي يك سازمان است. بنيس و نانسن اظهار داشتند كه فراهم آوردن معنا از طريق ارتباطات، يكي از چهار راهبرد مهم رهبري است. ارتباط موثر با افراد و درك انگيزه هاي آنان باعث توفيق مديريت در انجام وظيفه رهبري ، هدايت ، و غيره خواهد شد. ارتباط صحيح تنها راهي است كه افراد مختلف مي توانند به درك متقابل برسند. هر مديري در سازمان بايد بتواند از طريق نوشته ها ،گفته ها و سخنراني هايش مطالب را به درستي و روشني براي افراد خود مطرح كند تا بتواند در امر برقراري ارتباط موثر موفقيت كسب كند. ارتباط كه عبارت است از: (تبادل اطلاعات و انتقال معني ) مديران را قادر مي سازد با افراد سازمان خود به تفاهم برسند. ارتباط مكانيسمي است كه روابط انساني بر اساس آن به وجود مي آيد و تمام مظاهر فكري و وسايل انتقال و حفظ آن ها در زمان و مكان بر پايه آن توسعه پيدامي كند. ارتباط عبارت است از : ( انتقال اطلاعات با وسايل ارتباطي گوناگون از يك نقطه ، يك شخص با يك دستگاه به ديگری ) ( نسل لانگلي و مشل شين ، 1986 ، به نقل از مشبكي ، 1380). چنانچه ارتباط به صورت صحيح انجام نشود، باعث ايجاد خواهد شد. بنابراين ريشه مشكلات فردي ، سازماني و اجتماعي را مي توان در كمبود ارتباطات موثر و سوء تعبيرها و تفسيرهای ارتباط جستجو كرد.
دانشگاه، بعنوان يك سازمان اجتماعي براي عملكرد مطلوب ، بر همكاري نزديك بين تمامي كاركنان خود با سوابق تحصيلي و اجتماعي متفاوت نياز دارد. وجود ارتباطات منطقي و درست بين كاركنان يكي از نيازهايي است كه بايد مديران در تمام سطوح از آن آگاه بوده و در جهت بالا بردن كيفيت كارايي هر چه بيشتر كاركنان از آن بهره ببرند. از طريق ارتباط صحيح و پويا ميتوان اداره امور را به نحو صحيح و مطلوب انجام داد و بر هدف هاي سازمان دست يافت (پرهيزكار ، 1386).
ارسطو، فيلسوف يوناني، شايد اولين دانشمندي باشد كه 2300 سال پيش، نخستين بار در زمينه ارتباط سخن گفت. او در تعريف ارتباط مي نويسد: «ارتباط عبارت است از جست و جو براي دست يافتن به كليه وسايل و امكانات موجود براي ترغيب و اقناع ديگران» (مشبكي، 1380).
فرهنگ وبستر در تعريف لغت ارتباط آورده است (( ارتباط عبارتست از عمل انتقال ، اظهار ، بيان و گفتگو بين يك فرد با فرد ديگر (مشبكي، 1380).
ارتباطات عبارت است از : ( انتقال مفاهيم ، اطلاعات و معاني و احساس ها بين افراد در سازمان ، با واسطه يا بدون واسطه ) (حقيقي ، 1380).
ارتباط عبارت است از: «فرايند انتقال ارتباط ، احساس ها ، حافـظه ها و فكرها در ميان مردم» (اسميت 1، 1988، به نقل از مهربان، 1379).
ارتباطات عبارتست از: انتقال و تبادل اطلاعات ، معاني و مفاهيم و احساس ها بين افراد در سازمان با واسطه يا بي واسطه (الواني ، 1369).
ارتباطات؛ يعني، برقراري مناسبات بين دو طرف، از طريق حس ادراك توسط يك فرد و ايجاد سرعت انتقال ، درك و جوابگوئي در طرف ديگر )) (مير سپاسي ، 1369).
ارتباطات عبارتست از مبادله (( اطلاعات و انتقال مفاهيم )) كه به صورت شفاهي ، كتبي ، يك طرفه و يا دو طرفه صورت مي گيرد (شعاع ، 1377).
ارتباطات يك مهارت بسيار مهم مديريت و مبناي لازم براي مديريت كارآمد است. از طريق ارتباطات است كه مديران روابط بين اشخاص را كه براي انجام وظايف روزانه شان به نحو مطلوب ضرورت دارد، برقرار مي سازند و حفظ مي كنند. هيچ مديري نمي تواند كار خود را به خوبي بدون ارتباطات خوب و مهارت هاي ارتباطي انجام دهد (شرمرهورن و همكاران، 1386).
maharathaie ertebati_1520188486_5568_1635_1720.zip0.00 MB |