مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سلامت اجتماعی
فرمت : doc
تعداد صفحات : 70
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی
بخشی از متن :
سلامت اجتماعی
برای مفهوم «سلامت اجتماعی[1]» میتوان دو سطح در نظر گرفت. یکی «سطح کلان» که دربر دارندهی شاخصهای سلامت جامعه است و در این معنا سلامت اجتماعی را می توان معادل «جامعه ی سالم» در نظر گرفت که در آن شاخصهایی چون میزان فقر، آموزش، جرم، آلودگی های زیست محیطی، آزادیهای مدنی و غیره را می توان برای کل جامعه در نظر گرفت و سطح دیگر، «سطح خرد» است که به بررسی سلامت اجتماعی فردی با شاخصهایی چون میزان ارتباطات و تعاملات فردی، مهارت های اجتماعی، سازگاری، انطباق با محیط و غیره می پردازد. سطح اول به سلامت اجتماعی جامعه و دومی به سلامت اجتماعی افراد نظر دارد.
مفهوم سلامت اجتماعی فردی
مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت، مورد توجه قرار گرفته است. بلوک و برسلو[2] (1971) برای اولین بار در پژوهشی به مفهوم سلامت اجتماعی می پردازند. آن ها سلامت اجتماعی را با «درجه ی عملکرد اعضای جامعه» مترادف کرده و شاخص سلامت اجتماعی را ساختند. آن ها تلاش کردند تا با طرح پرسش های گوناگون در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی سلامتی فردی، به میزان فعالیت و عملکرد فرد در جامعه برسند.
این مفهوم را چند سال بعد دونالد[3] و همکارانش در سال 1978 مطرح کردند و استدلال آن ها این بود که سلامت، امری فراتر از گزارش علایم بیماری، میزان بیماری ها و قابلیت های کارکردی فرد است. آن ها معتقد بودند که رفاه و آسایش فردی امری متمایز از سلامت جسمی و روانی است. بر اساس برداشت آنها سلامت اجتماعی در حقیقت هم بخشی از ارکان وضع سلامت محسوب می شود و هم میتواند تابعی از آن باشد (به نقل از امینی رارانی، 1389).
طبق نظر کییز[4]، حلقهی مفقوده در تاریخچهی مطالعات مربوط به سلامت، پاسخ به این سؤال است: آیا ممکن است افراد، کیفیت زندگی و عملکرد شخصی خود را بدون توجه به معیارهای اجتماعی، ارزیابی کنند؟ کییز در پاسخ به این سؤال، مفهوم سلامت اجتماعی را به عنوان یکی از ابعاد سلامت مطرح میکند. طبق تعریف وی سلامت اجتماعی عبارت است از: ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروههای اجتماعی که عضو آنهاست (کییز، 2004).
لارسن[5] (1996) سلامت اجتماعی را به عنوان ارزیابی فرد از کیفیت روابطش با خانواده، دیگران و گروههای اجتماعی تعریف میکند و معتقد است که مقیاس سلامت اجتماعی، بخشی از سلامت فرد را می سنجد که نشانگر رضایت یا نارضایتی فرد از زندگی و محیط اجتماعی است و در واقع شامل پاسخ های درونی فرد (احساس، تفکر و رفتار) میشود.
به طور ضمنی، مفهوم سلامت اجتماعی کمتر شبیه به ابعاد جسمی و روانی سلامت است؛ اما در کنار سلامت جسمی و روانی، این نوع از سلامت نیز یکی از سه رکن اساسی اکثر تعریف های سلامتی است. تا حدودی این بدین دلیل است که سلامت اجتماعی هم به ویژگی های جامعه بر می گردد و هم به خصوصیات افراد. جامعه زمانی سالم است که فرصت و دسترسی برابر برای همه به خدمات و کالاهای اساسی وجود داشته باشد تا افراد جامعه به عنوان یک شهروند، عملکرد کاملی داشته باشند. نشانگرهای سلامت جامعه، ممکن است شامل عمل به قانون، برابری در ثروت، مشارکت در تصمیم گیری و سطح سرمایه ی اجتماعی باشد. سلامت اجتماعی افراد به سطح رفاه و آسایش در رابطه با چگونگی بودن در کنار دیگران، چگونگی واکنش افراد دیگر با فرد و چگونگی تعامل فرد با نهادهای اجتماعی و آداب و رسوم اجتماعی اشاره دارد.
مطالعهی مربوط به سلامت با استفاده از مدلهای زیستی، بیشتر بر وجه خصوصی از سلامت تأکید دارند؛ ولی افراد در درون ساختارهای اجتماعی و ارتباطات، قرار دارند و با چالش ها و تکالیف اجتماعی بی شماری رو به رو هستند. کییز (2004) معتقد است بهداشت روانی، کیفیت زندگی و عملکرد شخصی فرد را نمیتوان بدون توجه به معیارهای اجتماعی، ارزیابی کرد و عملکرد خوب در زندگی چیزی بیش از سلامت روانی، هیجانی و شامل تکالیف و چالشهای اجتماعی است.
سلامت هیجانی بیانگر رضایت و عاطفهی مثبت فرد در ارتباط با زندگی به معنای کلی (نه فقط زندگی اجتماعی) است. ابعاد سلامت روانی یک بازتاب درونی از سازگاری فرد و دیدگاهش نسبت به زندگی را بیان میکند. تنها یکی از 6 بعد سلامت روان (روابط مثبت با دیگران)، بیانگر توانایی برقراری و حفظ روابط صمیمی و اطمینان بخش بین فردی است؛ لذا در حالی که سلامت روانی و هیجانی بیانگر بعد خصوصی و شخصی ارزیابی های عملکرد فرد است، سلامت اجتماعی بیشتر به ابعاد اجتماعی و عمومی که افراد توسط آن عملکردشان را در زندگی ارزیابی می کنند، توجه دارد. ابعاد سلامت اجتماعی در مقایسه با بهداشت روانی و هیجانی، ممکن است کمتر بیانگر بهداشت روانی فرد باشند؛ اما تعریف کلی سازمان بهداشت آمریکا از بهداشت روانی، شامل ابعاد خاصی از قبیل فعالیت های پربار، روابط بالنده و توان انطباق با تغییرات می شود که همگی بیانگر ارتباط کامل فرد با اجتماع و زندگی اطرافش است (کییز، 2004).
از نظر تجربی، مفهوم سلامت اجتماعی ریشه در ادبیات جامعه شناسی ناهنجاری و بیگانگی اجتماعی دارد، اما مطابق مدل سلامت، نبود ناهنجاری و بیگانگی اجتماعی، دلیلی کافی برای وجود سلامت اجتماعی جامعه نیست. کییز (1998) در یک تحلیل عاملی گسترده یک مدل 5 بعدی قابل سنجش از سلامت اجتماعی ارائه داد. طبق این ابعاد، فرد سالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوبی دارد که اجتماع را به صورت یک مجموعه ی معنادار، قابل فهم و دارای نیروهای بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند. احساس کند که متعلق به گروه های اجتماعی است و خود را در اجتماع و پیشرفت آن شریک بداند. محتوای مقیاس سلامت اجتماعی، طیف مثبتی از ارزیابی تجارب فرد در جامعه است. این مقیاس جدید با مقیاس های سلامت اجتماعی بین فردی (مثل پرخاشگری و حمایت اجتماعی) و سطح اجتماعی (مثل فقر و جایگاه اجتماعی) تفاوت دارد.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی
منابع فارسی
احتشامی اکبری، کاملیا (1383)، نقش علم بازاریابی در سلامت اجتماعی، تدبیر، شماره 153.
اصغری مقدم، محمدعلی و فقیهی، سمانه (1382). اعتبار و پایایی پرسشنامه زمینه یابی سلامت (فرم کوتاه 36 سؤالی)
در دو نمونه ایرانی. دانشور رفتار، (1)10.
افضلی، محمد حسن (1388). «مقایسه سبک ها و مکانیسم های دفاعی افراد مبتلا به وسواس بی اختیاری، اختلال
اضطراب تعمیم یافته و اختلال هراس اجتماعی». مجله روان شناسی بالینی، سال اول، شماره 1، 93-79.
امینی، همایون و همکاران (1386). «روایی نسخه فارسی مصاحبه ساختاریافته تشخیصی برای اختلال های محور یک
در DSM-IV (SCID-I) ». فصلنامه پایش، سال هفتم، شماره اول، 57-49.
امینی رارانی، مصطفی (1389)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی در ایران، تهران: دانشگاه علوم
بهزیستی و توانبخشی،
پایان نامه کارشناسی ارشد.
اورنگ، ملاحت (1386)، سنجش کیفیت محیط در بازسازی های پس از سانحه، مطالعه ی موردی: فضاهای عمومی
شهر بم، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد.
بهادری، محمد حسین؛ جهان بخش، مرضیه؛ کجباف، محمد باقر؛ فرامرزی، سالار (1391). اثربخشی درمان فراشناختی
بر باورهای فراشناختی و اعتماد شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، مجله روانشناسی بالینی، سال چهارم، شماره 1 (پیاپی 13).
بهمنی، بهمن؛ تمدنی، مجتبی و عسگری، مجید (1383)، بررسی کیفیت زندگی و رابطه آن با نگرش دینی و عملکرد
تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران، طب و تزکیه، شماره 25، 32-44.
بوند، جان و کورنر، لین (1389)، کیفیت زندگی و سالمندان (ترجمه سیدحسین محققی کمال)، تهران: نشر دانژه.
پارک، جی. ای؛ پارک، ک (1380)، درسنامه ی پزشکی پیشگیری و اجتماعی (کلیات خدمات بهداشتی)، بخش
نخست، جلد دوم (ترجمه حسین شجاعی تهرانی و حسین ملک افضلی)، تهران: انتشارات سماط، چاپ چهارم.
خدارحیمی، سیامک (1373)، روانشناسی سالمندی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
خورشید زاده، محسن؛ برجعلی، احمد؛ سهرابی اسمرود، فرامرز و دلاور، علی (1390). «اثربخشی طرح واره درمانی
در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی». پژوهشهای روان شناسی بالینی و مشاوره، سال اول، شماره 2، 24-5.
صفاری نیا، مجید (1392)، مشخصات روان سنجی مقیاس سلامت اجتماعی، فصلنامه روان شناسی سلامت، زیر
چاپ.
ربانی خوراسگانی، علی و کیان پور، مسعود (1385 )، درآمدي بر رویکردهاي نظري و تعاریف عملی مفهوم کیفیت
زندگی، نشریه مددکاري اجتماعی، دوره پنجم، شماره 4 ، تهران، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
رضوانی، محمدرضا و منصوریان، حسین (1387)، سنجش کیفیت زندگی: بررسی مفاهیم، شاخصها، مدلها و ارائه
مدل پیشنهادی برای نواحی روستایی، روستا و توسعه، 11(3)، 1-26.
رفیعی، حسن (1388)، تدوین شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، طرح
تحقیقاتی خاتمه یافته.
سجادی، حمیرا و صدرالسادات، سیدجلال (1388)، شاخص های سلامت اجتماعی، مجله ی سیاسی – اقتصادی،
شماره 208-209، ص 244-253.
سمیعی، مرسده؛ رفیعی، حسن؛ امینی رارانی، مصطفی؛ اکبریان، مهدی (1389). سلامت اجتماعی ایران: از تعریف
اجماع مدار تا شاخص شواهدمدار. مسائل اجتماعی ایران، سال اول، شماره 2. 50-31.
شاملو، سعید (1381)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.
شریفی، ونداد؛ اسعدی، سید محمد؛ محمدی، محمدرضا؛ امینی، همایون؛ کاویانی، حسین؛ سمنانی، یوسف؛ شعبانی،
امیر؛ شهریور، زهرا؛ داوری آشتیانی، رزیتا؛ حکیم شوشتری، میترا (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخه فارسی مصاحبه ساختار یافته تشخیصی برای IV DSM- (SCID). فصلنامه تازههای علوم شناختی، 6، 22-10.
شریعتی، مهدی (1385)، شاخص سلامت اجتماعی، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، طرح تحقیقاتی خاتمه
یافته.
شولتس، دوآن (1369)، روانشناسی کمال (ترجمه گیتی خوشدل)، تهران: نشر نو.
علي پور نوشري، مريم (1385)، بررسي مشكلات اجتماعي سالمندان مقيم سراهاي سالمندي شهر تهران (مطالعه
موردي آسايشگاه كهريزك)، پايان نامه كارشناسي ارشد ، تهران: دانشگاه تهران، دانشكده علوم اجتماعي.
غفاری، غلامرضا و امیدی، رضا (1388)، کیفیت زندگی، شاخص توسعه اجتماعی، تهران: انتشارات شیرازه.
گال، مردیت. بورگ، والتر. گال، جویس (1391)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی
(ترجمه احمدرضا نصر)، تهران: انتشارات سمت.
لینچ، کوین (1376)، تئوری شکل خوب شهر (ترجمه حسین بحرینی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مازلو، آبراهام هرولد (1372)، انگیزش و شخصیت (ترجمه احمد رضوانی)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مازلو، آبراهام هرولد (1381)، زندگی در اینجا و اکنون: هنر زندگی متعالی (ترجمه مهین میلانی)، تهران: انتشارات
فراروان.
محققی کمال، سید حسن و عبداله تبار درزی، هادی (1391)، سلامت اجتماعی، تهران: انتشارات سخنوران.
مختاری، جواد و نظری، مرضیه (1389)، جامعه شناسی کیفیت زندگی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
منتظری، علی؛ گشتاسبی، آزیتا؛ وحدانینیا، مریم السادات (1384)، پایایی و روایی گونه فارسی پرسشنامه 36-SF،
پایش، (1)5، 56-49.
نیک سیرت، زهرا (1384)، بررسی کیفیت زندگی سالمندان بازنشسته عضو سازمان بازنشستگی ساکن شهر تهران،
تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی.
یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت و ویشار، مارجوری (2003)، طرحواره درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان
بالینی (ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز، 1391)، تهران: انتشارات ارجمند.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی
REFERENCES
Abbott, M. J., & Rapee, R. M. (2004). Post-event rumination and negative self- appraisal in
social phobia before and after treatment. Journal of Abnormal Psychology, (1), 136.
Acarturk, C., de Graaf, R., van Straten, A., Have, M., & Cuijpers, P. (2008). Social phobia and
number of social fears, and
their association with comorbidity, health-related quality
of
life
and
help
seeking. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology,43(4), 273-279.
Acarturk, C., Smit, F., de Graaf, R., van Straten, A., ten Have, M., & Cuijpers, P. (2009).
Economic
costs
of
social
phobia: A
population-based
study.
Journal of Affective Disorders,115(3), 421-429.
Albano, A. M., & Hayward, C. (2004), Social anxiety disorder. In T. H. Ollendick & J. S.
March (Eds.), Phobic and anxiety disorders in children and adolescents. A clinicians guide to effective psychosocial and pharmacological interventions. (pp. 198‐235). New York: Oxford University Press.
Alfano, C. A., Beidel, D. C., & Turner, S. M. (2006). Cognitive correlates of social phobia
among children and adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology,34, 189‐201.
Allison, P. D. (1999), Multiple regression; a primer. Thousand Oaks; London; New
Delhi: Sage.
Amir, N., Beard, C., Taylor, C. T., Klumpp, H., Elias, J., Burns, M., et al. (2009). Attention
training in individuals with generalized social phobia: A randomised controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(5), 961-973.
Anderson, E. R., & Hope, D. A. (2009). The
relationship among social phobia, objective and
perceived physiological reactivity, and anxiety sensitivity in an adolescent population. Journal of Anxiety Disorders, 23(1), 18-26.
Ahnquist, J., Wamala, S.P., & Lindstrom, M. (2012). Social determinants of health - A
question of social or economic capital? Interaction effects of socioeconomic factors on health outcomes. Social Science & Medicine, 74,930-939.
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric
properties of the 42-Item and 21-Item versions of the
Depression Anxiety Stress Scales
in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10(2), 176-181.
APA. (1968), Diagnostic and statistical manual of mental disorders (2nd ed.). Washington,
DC: American Psychiatric Association.
APA. (1980), Diagnostic and statistical manual of mental disorders (3rd ed.). Washington,
DC: American Psychiatric Association.
APA. (1994), Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington,
DC:American Psychiatric Association.
APA. (2000), Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition, text
revision. Washington, DC: American Psychiatric Association.
Aristotle. (350
BC/2004). Nicomachean ethics (R. Crisp, Trans. and Ed.). Cambridge:
Cambridge University Press (Work Originally Published 350 BC).
Asmundson, G. J. G., & Stein, M. B. (1994). Selective processing of
social threat in patients
with
generalized social phobia: Evaluation using a dot-probe paradigm. Journal of Anxiety Disorders, 8(2), 107-117.
Ayllon, T., & Azrin, N. H. (1968). The token economy: A motivational system for therapy and
rehabilitation. New York: Appleton-Century-Crofts.
Bacow, T. L., Pincus, D. B., Ehrenreich, J. T., & Brody, L. R. (2009). The metacognitions
questionnaire for children: Development and validation in a clinical sample of children
and adolescents with anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders,23(6), 727-736.
Baker, S. R., & Edelmann, R. J. (2002). Is social phobia related to lack of social skills?
Duration of skill-related behaviours and ratings of behavioural adequacy. British Journal of Clinical Psychology, 41, 243-257.
Baldwin, S., Godfrey, & Propper, C. (1994), Quality of life: perspectives and policies, New
York: Rutledge.
Bandelow, B., Charimo Torrente, A., Wedekind, D., Broocks, A., Hajak, G., & Ruther, E.
(2004). Early traumatic life events, parental rearing styles, family history of mental disorders, and birth risk factors in patients with social anxiety disorder. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 254(6), 397-405.
Barahmand, U. (2004). Meta-cognitive profiles in anxiety disorders. Psychiatry
Research,169(3), 240-243.
Barrera, T. L., & Norton, P. J. (2009). Quality of life impairment in generalized anxiety
disorder, social phobia, and panic disorder. Journal of Anxiety Disorder, 23(8), 1086-1090.
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social
psychological
research:
Conceptual,
strategic,
and
statistical
considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
Barrera, T. L., & Norton, P. J. (2009). Quality
of
life
impairment
in
generalized anxiety
disorder, social phobia, and panic disorder.
Journal of Anxiety Disorders, 23(8), 1086-1090.
Beard, C., Sawyer, A. T., & Hofmann, S. G. (2012). Efficacy of attention bias modification
using threat and appetitive stimuli: a meta-analytic review. Behavior Therapy, 43, 724-740.
Beck, A. (1967), Depression: causes and treatment. Philadelphia: University of Penn-sylvania
Press.
Beck, A. (1976), Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: Int. Univ.Press.
Beck, A., Rush, A., Shaw, B., & Emery, G. (1979), Cognitive therapy of depression. New
York: Guilford Press.
Beck, A. T., & Dozois, D. J. A. (2011). Cognitive therapy: current status and futuredirections.
Annual Review of Medicine, 62, 397–409.
Beck, A. T., Emery, G., & Greenberger, R. L.
(1985), Anxiety disorders and phobias: A
cognitive perspective. New York: Basic Books.
Beidel, D. C., Turner, S. M., & Morris, T. L. (1999). Psychopathology of childhood social
phobia. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,38, 643‐650.
Beidel, D. C., Turner, S. M., & Dancu, C. V. (1985). Physiological, cognitive and behavioral
aspects of social anxiety. Behaviour Research and Therapy, 23(2), 109- 117.
Biederman, J., Hirshfeld‐Becker, D. R., Rosenbaum, J. F., Herot, C., Friedman, D., Snidman,
N., & et al. (2001). Further evidence of association between behavioral inhibition and social anxiety in children.American Journal of Psychiatry, 158, 1673‐1679.
Blote, A. W., Kint, M. J., Miers, A. C., & Westenberg, P. M. (2009). The relation between
public speaking anxiety and social anxiety: a review. Journal of Anxiety Disorders, 23, 305‐313.
Bogels, S. M., Alberts, M., & De Jong, P. J. (1996). Self-consciousness, self-focused
attention, blushing propensity and fear of blushing. Personality and Individual
Differences,21(4), 573-581.
Bogels, S. M., Alden, L., Beidel, D. C., Clark, L. A., Pine, D. S., Stein, M. B., et al. (2010).
Social anxiety disorder: Questions and answers for the DSM-V. Depression and
Anxiety, 27, 168-189.
Bogels, S. M., Rijsemus, W., & De Jong, P. J. (2002). Self-focused attention and social
anxiety: The effects of experimentally heightened self-awareness on fear, blushing,
cognitions, and social skills. Cognitive Therapy and Research, 26(4), 461-472.
Bogels, S. M., van Oosten, A., Muris, P., & Smulders, D. (2001). Familial correlates of social
anxiety in children and adolescents. Behavior Research and Therapy, 39, 273‐287.
Bogels, S. M., & Mansell, W. (2004). Attention processes in the maintenance and treatment of
social phobia: hypervigilance, avoidance and self-focused attention. Clinical Psychology Review, 24(7), 827-856.
Bohlin, G., & Hagekull, B. (2009). Socio‐emotional development: from infancy to young
adulthood. Scandinavian Journal of Psychology, 50, 592‐601.
Bokhorst, C. L., Westenberg, P. M., Oosterlaan, J., & Heyne, D. A. (2008). Changes in social
fears across childhood and adolescence: Age‐related differences in the factor structure of the Fear Survey Schedule for Children‐Revised. Journal of Anxiety Disorders, 22, 135‐142.
Bond, L., Carlin, J. B., Thomas, L., Rubin, K., & Patton, G. (2001). Does bullying cause
emotional problems? A prospective study of young teenagers. British Medical Journal, 323, 480‐484.
Borge, F. M., Hoffart, A., Sexton, H., Clark, D. M., Markowitz, J. C., & McManus, F.(2008)
.Residential cognitive therapy versus residential interpersonal therapy for social phobia: A randomized clinical trial. Journal of Anxiety Disorders, 22(6), 991-1010.
Bowling, A. (2005), Measuring health- A review of quality of life measurement scales.
3rd ed. Buckingham, Open University Press.
Brown, T. A., & Barlow, D. H. (2005). Dimensional versus categorical classification of mental
disorders in the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders and beyond: comment on the special section. Journal of Abnormal Psychology, 114, 551‐556.
Bruch, M. A., Fallon, M, & Heimberg, R. G. (2003). Social phobia and difficulties in
occupational adjustment. Journal of Counseling Psychology, 50,109 –117.
Buckner, J. D., Schmidt, N. B., Lang, A. R., Small, J. W., Schlauch, R. C., & ewinsohn, P. M.
(2008). Specificity of social anxiety disorder as a risk
factor for alcohol and cannabis dependence. Journal of Psychiatric Research, 42(3), 230-239.
Butler, G., & Wells, A. (1995). Cognitive-behavioral treatments: Clinical applications. In R.
G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope & F. R. Schneier (Eds.), Social Phobia:diagnosis, assessment, and treatment. New York; London: Guilford.
Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of
cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17-31.
Calvete, E., & Orue, I. (2008). Ansiedad socialy esquemas cognitivos disfuncionales [Social
anxiety and early maladaptive schemas]. Psicología Conductual, 16, 5–21.
Calvete, E., & Orue, I. (2012). Social information processing as a mediator between cognitive
schemas and aggressive behavior in adolesscents. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 105–117.
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2013). Early maladaptive schemas and social anxiety in
adolescents: The mediating role of anxious automatic thoughts. Journal of Anxiety Disorders, 27, 278– 288.
Calvete, E., Orue, I., Cámara, M., & Hankin, B. L. (2013). A longitudinal test of the
vulnerability-stress model with early maladaptive schemas for depressive and social anxiety symptoms in adolescents, Submitted for publication.
Campbell, M.
J., Schmidt, L. A., Santesso, D. L., Van Ameringen, M., Mancini, C. L., &
Oakman, J. M. (2007). Behavioral and
psychophysiological characteristics of children
of parents
with social phobia: A pilot study. International Journal of Neuroscience, 117(5), 605-616.
Canino, G., Shrout, P. E., Rubio‐Stipec, M., Bird, H. R., Bravo, M., Ramirez, R., Chavez, L.,
Alegria, M., Bauermeister, J. J., Hohmann, A., Ribera, J., Garcia, P., & Martinez‐Taboas, A. (2004). The DSM‐IV rates of child and adolescent disorders in Puerto Rico: prevalence, correlates, service use, and the effects of impairment. Archives of General Psychiatry, 61, 85‐93.
Caouette, J. D., & Guyer, A. E. (2014). Gaining insight into adolescent vulnerability for social
anxiety from developmental cognitive neuroscience. Developmental Cognitive Neuroscience, 8, 65-76.
Carlbring, P., Lofqvist, M., Sehlin, H., Amir, N., Rousseau, A., Hofman, S., et al. (2012).
Internet-delivered attention bias modification training in individuals with social anxiety disorder - a double blind randomized controlled trial. BMC Psychiatry, 12(66). http://dx.doi.org/10.1186/1471-244X-12-66.
Cartwright‐Hatton, S., Hodges, L., & Porter, J. (2003). Social anxiety in childhood: the
relationship with self and observer rated social skills. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 737‐742.
Cartwright‐Hatton, S., Tschernitz, N., & Gomersall, H. (2005). Social anxiety in children:
social skills deficit, or cognitive distortion? Behavior Research and Therapy, 43, 131‐141.
Carver, C.S. (1979). A cybernetic model of self-attention processes. Journal of Personality and
Social Psychology, 37(8), 1251-1281.
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1981).
Attention and self-regulation: A control-theory
approach to human behavior. New York: Springer-Verlag.
Caster, J. B., Inderbitzen, H. M., & Hope, D. A. (1999). Relationship between youth and parent
perceptions of family environment and social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 13, 237‐251.
Chartier, M. J., Hazen, A. L., & Stein, M. B. (1998). Lifetime patterns of social phobia: A
retrospective
study
of
the
course
of
social
phobia
in
a
nonclinical
population. Depression and Anxiety, 7, 113-121.
Chartier, M. J., Walker, J. R., & Stein, M. B. (2001). Social phobia and potential risk factors in
a community sample. Psychological Medicine, 31, 307‐315.
Chartrand, H., Cox, B., EL-Gabalawy, R., & Clara, I. (2011). Social anxiety disorder subtypes
and their mental health correlates in a nationally representative Canadian sample. Canadian Journal of Behavioral Science, 43(2), 89-98.
Chronis-Tuscano, A., Degnan, K. A., Pine, S. P., Perez-Edgar, K., Henderson, H. A., Diaz, Y.,
et
al. (2009). Stable early
maternal report of behavioral inhibition predicts lifetime
social anxiety disorder in adolescence. Journal of American Academy of Child and Adolescent psychiatry, 48(9), 928-935.
Clark, D. M., Ehlers, A., McManus, F., Hackmann, A., Fennell, M., Campbell, H., et al.
(2003). Cognitive therapy versus fluoxetine in generalized social phobia: A randomized placebo-controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology,71(6), 1058-1067.
Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In M. L. R. Heimberg,
D.A. Hope, and F.R. Schneier (Ed.), Social phobia: Diagnosis, assessment and treatment. New York: Guilford Press.
Clark, D. M., & Mc Manus. (2002). Information processing in social phobia. Biol Psychiatry,
51, 92-100.
Coles, M. E., Schofield, C. A., & Pietrefesa, A. S. (2006). Behavioral inhibition and
obsessive-compulsive disorder. Journal of Anxiety Disorders, 20(8), 1118-1132.
Coles, M. E., Turk, C. L., Heimberg, R. G., & Fresco, D. M. (2001). Effects of varying levels of
anxiety within social situations: relationship to memory perspective and attributions in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 39(6), 651-665.
Connor, K. M., Davidson, J. K., Churchill, L. E., Sherweed, A., & Foa, E. B. (2000).
Psychometric properties of the social phobia Inventory (SPIN), The British Journal of Psychiatry,176, 379-386.
Constans, J. I., Penn, D. L., Ihen, G. H., & Hope, D. A. (1999). Interpretive biases for
ambiguous stimuli in social anxiety. Behaviour Research and Therapy, 37(7), 643-651.
Correll, S. J. (2004). Constraints into preferences: Gender, Status and Emerging Career
Aspirations. American Sosiological Review, 69, 93-113.
Costa Cabral Mululo, S., Bezera de Menezes, G., Vigne, P., Fontenelle, L. F. (2012). A review
on predictors of treatmen outcome in social anxiety disorder. Rev Bras Psiquiatr, 34, 92-100.
Cramer, V., Torgersen, S., & Kringlen, E. (2005). Quality of life and anxiety disorders: A
population study. Journal of Nervous and Mental Disease, 193, 196-202.
Culbert, K. M., Klump, K. L., Jonathan, S. A., Dean, M., & Steven, T. (2007). Should Eating
Disorders be Included in the Obsessive-Compulsive Spectrum? In Obsessive-Compulsive Disorder (pp. 230-245). Oxford: Elsevier Science Ltd.
Curran, J. P. (1979). Social
skills: Methodological
issues
and
future
directions. In A. S.
Bellack & M. Hersen (Eds.), Research and practice in social skills training
(pp. 319-354). New York: Plenum Press.
Dannahy, L., & Stopa, L. (2007). Post-event
processing in social anxiety. Behavior
Research and Therapy, 45(6), 1207-1219.
Darwin, C. (1872/1998). The Expression of the emotions in man and animals (3rd ed.).
Oxford; New York: Oxford University Press.
Demir, T., Karacetin, G., Eralp Demir, D., & Uysal, O. (2013). Prevalence and some
psychosocial characteristics of social anxiety disorder in an urban population of Turkish children and adolescents. European Psychiatry, 28, 64-69.
DeWit, D. J., Ogborne, A., Offord, D. R., & MacDonald, K. (1999). Antecedents of the risk of
recovery from DSM‐III‐R social phobia. Psychological Medicine, 29, 569‐582.
Dinwiddie, S., Heath, A. C., Dunne, M. P., Bucholz, K. K., Madden, P. A., Slutske, W. S., &
et al. (2000). Early sexual abuse and lifetime psychopathology: a co‐twin‐control study. Psychological Medicine, 30, 41‐52.
Diwan, A. (2000). Relational wealth and quality of life. Journal of Socio-Economics, 29.
Dugas, M. E., Marchanda, A., & Landoucer, R. (2005). Further validation of a cognitive model
of generalized anxiety disorder: Diagnostic and symptom specificity. Journal of Anxiety Disorder, 19, 329-340.
Dugas, M. J. Q., Robi chaud, M. (2007). Cognitive behavioral treatment for generalized anxiety disorder.Rutledge: Taylor and Fransis.
Ellis, D. M., Hudson, J. L. (2010). The metacognitive model of generalized anxiety disorder in
children and adolescents. Cognitive and Behavioral Practice, 13(4), 151-163.
Eng, W., Coles, M. E., Heimberg, R. G., & Safren, S. A. (2001). Quality of
life following
cognitive behavioral treatment for social anxiety disorder: Preliminary findings. Depression and Anxiety, 13(4), 192-193.
Erath, S. A., Flanagan, K. S., & Bierman, K. L. (2007). Social anxiety and peer relations in
early adolescence: behavioral and cognitive factors. Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 405‐416.
Essex, M. J., Klein, M. H., Slattery, M. J., Goldsmith, H. H., & Kalin, N. H. (2010). Early risk
factors and developmental pathways to chronic high inhibition and social anxiety disorder in adolescence. American Journal of Psychiatry,167, 40‐46.
Essau, C. A., Conradt, J., & Petermann, F. (1999). Frequency and comorbidity of social phobia
and social fears in adolescents. Behaviour Research and Therapy, 37, 831‐843.
Eysenck, H. J., & Eysenck, S. B. G. (1964). Manual of the Eysenck Personality
Inventory.
London: University of London Press.
Fedoroff, I. C., & Taylor, S. (2001). Psychological and pharmacological treatments of social
phobia:
a
meta-analysis. Journal of Clinical Psychopharmacology, 21(3), 311-324.
Fehm, L., Beesdo, K., Jacobi, F., & Fiedler, A. (2008). Social anxiety disorder above and
belove the diagnostic threshold: prevalence, comorbidity and impairment in the general population. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 43, 257‐265.
Feske, U., & Chambless, D. L. (1995). Cognitive behavioral versus exposure only
treatment for social phobia: A meta-analysis. Behavior Therapy, 26(4), 695-720.
Filho, A. S., Hetem, L. A. B., Ferrari, M. C. F., Trzesniak, C., Mart,
N-Santos, R., et
al.
(2010). Social anxiety disorder: what are we losing with the current diagnostic
criteria? Acta Psychiatrica Scandinavica, 121, 216-226.
Finkelhor, D. (2008). Childhood victimization. Violence, crime and abuse in the lives of young people. New York: Oxford University Press.
Flavell,
J.
H.
(1979).
Metacognition
and
cognitive
monitoring:
A
new
areaof
cognitive-
developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.
Fry, P. S. (2000). Whose quality of life is anyway? Why not ask seniors to tell us about it?.
International Journal of Ageing and Human Development, 50, 361-383.
Furmark, T. (2002). Social phobia: overview of community surveys. Acta Psychiatrica
Scandinavia, 105, 84‐93.
Garlington, W. K., & Cotler, S. B. (1968). Systematic desensitization of test anxiety.
Behaviour Research and Therapy, 6(3), 247-256.
Garcia – Montes, J. M., Cangas, A. J., Prerez-Alvarez, M., Hidalgo, A., & Gutierrez, O. (2005).
Influence of metacognitive variables on paranoid ideation. International journal of clinical and psychology,5,463-69.
Gelernter, J., Page, G. P., Stein, M. B., & Woods, S. W. (2004). Genome-Wide inkage Scan for
Loci Predisposing to Social Phobia: Evidence for a Chromosome 16 Risk Locus. American Journal of Psychiatry, 161(1), 59-66.
Gerson, E.M. (1976). On quality of life. American Sociological Review, 41(5), 793-796.
Gilbert, P. (2001). Evolution and social anxiety: The role of attraction, social competition and
social hierarchies. The Psychiatric Clinics of North America, 24, 723-751.
Gil, P. J. M., Carrillo, F. X., & Meca, J. S. (2001). Effectiveness of cognitive-behavioural
treatment in social phobia: A meta-analytic review. Psychology in Spain, 5(1), 17- 25.
Gkika, S., & Wells, A. (2009a). The contribution of meta-cognitive beliefs to social anxiety.
Poster presented at "Neuropsychiatric, psychological and social developments in a globalised
world".Association of
Psychology and Psychiatry for Adults and Children. Hilton hotel, Athens, Greece. .
Gkika, S., & Wells, A. (2009b). The contribution of social meta-cognitions to social anxiety.
Poster
presented
at
the
39th
EABCT Annual Congress "New Perspectives in CBT". EABCT, Dubrovnik, Croatia.
Gladstone, G. L., Parker, G. B., Mitchell, P. B., Wilhem, K. A., & Malhi, G. S. (2005).
Relationship between self-reported childhood behavioral inhibition and lifetime anxiety disorders in a clinical sample. Depression and Anxiety, 22, 103-113.
Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2010). Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on
emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion, 10(1), 83–91.
Gonzales Dies, Z., Calvete Zumalde, E., Orue Sola, I. (2012). Early maladaptive schemas and
social anxiety: The moderating effect of avoidant vs. overcompensation coping, Paper presented at the 20th European Congress of Psychiatry.
Gould, R. A., Buckminster, S., Pollack, M. H., Otto, M. W., & Massachusetts, L. Y. (1997).
Cognitive-behavioral
and
pharmacological
treatment
for
social
phobia:
A
meta- analysis. Clinical Psychology: Science and Practice, 4(4), 291-306.
Grant, M. M., & Rivera, L. M. (1998). Evaluation of quality of life in oncology and oncology
nursing. In: King CR, Hinds P, editors. Quality of Life from Nursing and Patient Perspective Theory, Research Practice., 1st ed Philadelphia: Jones and Bartlett Publishers Sudbury Massachusetts.
Gros, D. F., Simms, L. J., Antony, M. M., McCabe, R. E. (2012). Development and
psychometric evaluation of the multidimensional assessment of social anxiety (MASA). Journal of Clinical Psychology, 68(4): 432–447.
Guidano, V., Liotti, G. (1983). Cognitive processes and emotional disorders. Guilford, New
York.
Hackmann, A., Clark, D. M., & McManus, F. (2000). Recurrent images and early memories in
social phobia. Behaviour Research and Therapy, 38, 601-610.
Hackmann, A., Surawy, C., & Clark, D. M. (1998). Seeing yourself through others' eyes: A
study of spontaneously occurring
images in social
phobia. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 26, 3-12.
Hakamata, Y., Lissek, S., Bar-Haim, Y., Britton, J. C., Fox, N. A., Leibenluft, E., et al. (2010).
Attention Bias Modification Treatment: a meta-analysis toward the establishment of novel treatment for anxiety. Biological Psychiatry, 68, 982-990.
Hallion, L. S., & Ruscio, A. M. (2011). A meta-analysis of the effect of cognitive bias
modification on anxiety and depression. Psychological Bulletin, 137, 940-958.
Hartman, L. M. (1983). A metacognitive model of social anxiety: Implications for treatment.
Clinical Psychology Review, 3(4), 435-456.
salamat_ejtemaee_1546446503_2721_1635_1001.zip0.10 MB |