مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره تمرین و فعالیت بدنی
خصوصیات محصول:
فرمت : doc
تعداد صفحات : 24
بخشی از متن :
تمرین و فعالیت بدنی
مفهوم تمرین و فعالیت بدنی
تمرین بدنی یا نرمش هر نوع فعالیت بدنی است که آمادگی جسمانی، تندرستی و سلامت کلی را افزایش داده یا حفظ می کند. به هرگونه فعالیت یا حركت بدن كه در اثر انقباض و انبساط عضلات اسكلتيايجاد شده، نيازمند صرف انرژي است، فعالیت بدنی گفته می شود . گروه بندی انواع فعاليت بدنی با توجه به تعریف آن بر اساس میزان زمان اختصاص یافته در طول روز را به انواع فعالیت بدنی حین انجام کار، فعالیت بدنی حین نقل و انتقال و یا فعالیت بدنی بعنوان تفریح و استراحت گروه بندی می کنند. تعریفی دیگر از انواع فعالیت بدنی بر اساس احساس شدت وارد شده بر شخص و میزان تلاش وی درحین فعاليت می باشد، که به سه گروه فعالیتهای بدنی سبک ، متوسط و شديد، براساسميزانانرژي و اکسیژن مصرفشدهگروه بندی می شود(گرلید[1] و همکاران، 1996).
تمرین بدنی به دلایل مختلف از جمله تقویت عضلات و سیستم قلبی عروقی، کسب مهارت های تمرین بدنی، حفظ یا کاهش وزن و همچنین با هدف تفریح انجام می شود. تمرین بدنی منظم سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و به جلوگیری از بیماری های فراوانی مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲ و چاقی مفرط کمک می کند. تمرین بدنی همچنین سلامت روانی را بهبود می بخشد، به جلوگیری از افسردگی کمک می کند و باعث حفظ و بهبود اعتماد به نفس مثبت میشود. تمرین بدنی حتی باعث خوش اندامی و افزایش جاذبه جنسی فرد میشود که خود در بهبودِ بیشتر اعتماد به نفس موثر است. چاقی در کودکی، یک نگرانی در حال رشد جهانی است حال آن که تمرین بدنی به کاهش برخی از اثرات چاقی دوران کودکی و بزرگسالای مرتبط است(گرلید و همکاران، 1996).
فعالیت قدرتی
تمرین قدرتی [2]، شیوهی تمرینی خاصی است کـه در آن،مقاومت خارجی برای گسترش تواناییهای عملکردی عضله،افزایش و کاهش داده میشود. به عبارت دیگر، تمرینات قدرتینوعی فعالیت بی هوازی است که طی آن از انقباض عضلانی برای افزایش قدرت و حجم ماهیچهها استفاده میشودبرنامههای تمرینهای قدرتی،شبیه هم نیستند و هدفهای مشترکی نیز ندارند،چون هدفهای تمرین،با نیازمندیهای فردی ارتباط دارند.طرح برنامهای مناسب همراه با نظارت هوشمندانه، تمرین مقاومتی را ایـمن،جالب توجه و مفرح میکند که برای کودکان لذت بخش خواهد بود.چنانچه تمرینات قدرتی به درستی به کار بروند، فواید زیادی در سلامتی کلی بدن همچون افزایش قدرت و سفتی استخوانها، ماهیچهها، تاندونها و رباطها، بهبود عملکرد مفاصل، افزایش متابولیسم بدن، بهبود عملکرد قلب و تنظیم کلسترول بدن دارند (عیوضی، 1384). در ادامه به طور خلاصه انواع تمرین های قدرتی آورده شده است :
تمرین مقاومتی. اطلاق عنوان تمرین مقاومتی [3] تقریبا به همهی انواع تمرین قدرتی امکان پذیر است. به صورت ویژه، به نوعی از تمرینهای قدرتی گفته میشود که هر نوع تلاشی علیه نیرویی اعمال میشود که توسط مقاومت ایجاد شده است (مثلا مقاومت در برابر هل دادن، فشار داده شدن، کشیده شدن، یا خم شدن). تمرینات مقاومتی به منظور افزایش نیرو و اندازهی ماهیچههای اسکلتی انجام میشوند.
تمرین وزنهای. تمرینات وزنهای [4] و مقاومتی شیوههای محبوبی در تمرینات قدرتی هستند که از جاذبه (با استفاده از وزنه و دمبل) برای انقباض ماهیچه بهره میبرند. هر شیوه ماهیچه را به شکل متفاوتی تحت تاثیر قرار میدهد. تمرین وزنهای مقاومت حداکثری را در قسمت مفصلی که حرکت آغاز میشود فراهم میآورد. در مقابل، تمرین مقاومتی، مقاومت بیشتری را در انتهای حرکت فراهم میکند (عیوضی، 1384).
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره تمرین و فعالیت بدنی
[1]Gerald F
[2]Strength training
[3]Resistance training
[4]Weight training
پژوهش های داخلی
بهرام و همکاران (1393) پژوهشی با هدف بررسی تاثیر ۱۲ هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر کودکان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان انجام دادند.این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان در سال ۹۰-۱۳۸۹ انجام شد. بدین منظور ابتدا پرسشنامهی علائم مرضی کودکان (CSI-4) که با توجه به ملاکهای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) تدوین شده است، توسط معلمان و والدین دانشآموزان تکمیل گردید، سپس تعداد ۳۰ نفر دارای بالاترین اختلال بیش فعالی، بهصورت هدفمند انتخاب شده و با روش بلوکهای تصادفی در گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامهی تمرینی هوازی اینتروال دویدن، بهمدت ۱۲ هفته و هر هفته ۳ جلسه با شدت ۶۰ تا ۸۵ درصد ضربان قلب بیشینه به تمرین پرداختند. برای ارزیابی اثر بخشی تمرینات در دو گروه از آنالیز کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان و کاهش نشانگان ADHD در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل تاثیر معنیداری داشت (۰۰۱/۰>P).
..........................
پژوهش های خارجی
نتایج پژوهش زیریز[1] و جانسون[2] (2015) پژوهشی با هدف بررسی اثر بخشی تمرین بدنی بر کارکرد اجرایی و حرکتی کودکان مبتلا به ADHD پرداختند. در مجموع 43 کودک مبتلا به ADHD (32 پسر و 11 دختر) بین 7 تا 12 سال در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی در دو برنامه تمرین بدنی شرکت کردند (گروه آزمایشی 1= 13 نفر و گروه آزمایشی 2= 14 نفر) و در گروه کنترل 16 نفر شرکت داشتند. پس از مداخله 12 هفته نشان داد که آموزش تمرین بدنی عملکرد حرکتی و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به نارسایی توجه و بیش فعالی را بهبود می بخشد.
[1]Ziereis, S
[2]Jansen, P
.........................
منابع :
منابع فارسی
اشراقی، امیر؛ کبیری، زینت؛ سالک پور، مینا. (1394). ورزش، فعالیت بدنی و دانش آموزان بیش فعال. رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 54: 51-48.
اقتداری، زهرا. (1385). مهارت های حرکتی ظریف در کودکان با نشانگان داون. تعلیم و تربیت استثنائی، شماره 52 و 53: 50-45.
امیر تاش، علی محمد؛ سبحانی نژاد، مهدی؛ و عابدی، احمد. (1385). مقایسه رشد اجتماعی دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دوره راهنمایی تحصیلی. المپیک، سال چهاردهم، شماره 2: 61-53.
بادامی، رخساره؛ نزاکت الحسینی، مریم؛ رجبی، فهیمه؛ جعفری، منصوره. (1393). تاثیر شاخص توده بدنی بر اجری مهارت های بنیادی کودکان شش ساله شهر اصفهان. رشد و یادگیری حرکتی، دوره 6، شماره 3: 414-397.
بخشی پور، الهام؛ رهنما، نادر؛ سورتیجی، حسین؛ اسکندری، زهرا؛ ایزدی نجف آبادی، سارا. (1392). تاثیر برنامه ایروبیک و بازی درمانی گروهی بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9 (2): 170-161.
...................
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره تمرین و فعالیت بدنی
faaliat badani_1546349018_1940_1635_1008.zip0.03 MB |